I senaste numret av tidskriften Axess (2/2022) intervjuar jag läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim om en skola där gymnasieelever har börjat få svårt att skriva för hand. Utbildning lyfte Sverige ur fattigdom – varför har vi börjat behandla skolan som om vi ville hämnas på den?
.
Skolans problem är en konsekvens av en lång rad dåliga politiska beslut, plus en pedagogik som låtsas vara barnvänlig när den i själva verket är barnfientlig. Ingen skulle slänga in mellanstadieelever på fabriksgolvet eller någon annan vuxen arbetsplats. Varför tror man att det fungerar att slänga in dem i ett seminarierum där de ska forska själva?
.
.
Läs intervjun här: Förödande välvilja
_____
.
Extraläsning: så förstörde vi framtiden i förväg. I tre artiklar för Smedjan beskriver jag bakgrunden till skolans kris – 60 års missriktade skolreformer. Läs artikelserien här.
Extraläsning: så förstörde vi framtiden i förväg. I tre artiklar för Smedjan beskriver jag bakgrunden till skolans kris – 60 års missriktade skolreformer. Läs artikelserien här.
.
0 kommentarer
Inga kommentarer
Kommentera