Annonsfinansierade sökmotorer kommer inte att leverera de bästa sökresultaten eftersom resultaten kommer att vinklas för att gynna annonsörerna, skrev Googles grundare Page och Brin i sin sedermera berömda uppsats “The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine” (1998). På den tiden önskade de sig en akademisk sökmotor:
The goals of the advertising business model do not always correspond to providing quality search to users. […] we expect that advertising funded search engines will be inherently biased towards the advertisers and away from the needs of the consumers. […] we believe the issue of advertising causes enough mixed incentives that it is crucial to have a competitive search engine that is transparent and in the academic realm.
Från stevenpoole.net. Idag drar Google in 29 miljarder dollar från annonser.
1 kommentar
1 Jelena | 24 oktober 2011, 13:39
”the needs of the consumers”
Hm. jag minns en tid då människor betecknades som medborgare eller individer. Eller åtminstone som användare. Kanske ett tecken på att de redan då tänkte i den senare riktningen? Tro det eller ej, jag surfar oftast inte för att jag är ute efter en produkt. Annars snyggt hittat!
Kommentera