De vill satsa på fördjupning, analys och långläsning. De ska inte jaga samma klicknyheter som alla andra, utan ge sina medarbetare stor frihet att skriva om sina intresseområden. Det har man hört förr. Ändå finns det en anledning att hålla ett öga på det holländska tidningsprojektet De correspondent. De correspondent ska bli en nyhetstidning helt utan reklam.
För att de skulle kunna starta krävdes det att femton tusen läsare ställde upp och betalade 60 euro för en årsprenumeration. Det har gått över förväntan: målet nåddes på åtta dagar och nya prenumeranter fortsätter att strömma till.
Att länka ihop moral med etik är lika märkligt som att koppla ihop köttbullar och lingon, har Horace Engdahl skrivit – och egentligen är en dagstidning en lika märklig konstruktion. Att koppla annonsörer till journalistik har fungerat länge, men när annonsörerna försvinner gäller det att hitta andra inkomster. De correspondent visar att man inte ska underskatta läsarnas vilja att betala.
Bakom De correspondent står journalisten Rob Wijnberg och Harald Dunnink från designfirman Momkai. Tidningen ska enbart utkomma på nätet och uppdateras dagligen. Första numret kommer i september.
(Tidigare publicerad i GP.)
0 kommentarer
Inga kommentarer
Kommentera