Gå in i en tidningskiosk och varje månad möts du av Hitler. Vi tröttnar aldrig på honom. Historietidskrifterna verkar inte vara nöjda förrän de har gjort varje nummer till ett specialnummer om andra världskriget och samma sak gäller tidskrifterna för dem som bygger modellplan. Och vem är mest lockande att sätta på omslaget om man ska få folk att associera till andra världskriget? Just det. Time satte honom på omslaget som årets man 1939 och det har nog inte gått en månad sedan dess utan att han har prytt ett tidskriftsomslag någonstans. Vi brukar vara besatta av vinnare, men i hans fall är vi tydligen beredda att göra ett permanent undantag.
Samma sak i bokhandeln. Böcker om andra världskriget är lika populära som alltid – och har fortfarande lika fantasilösa omslag. Som recensent bläddrar jag vår och höst genom bokbranschens katalog, och varje år är den lika full av hakkors. Hakkorset måste vara nittonhundratalets mest framgångsrika logga, med Hitlers lilla mustasch som god tvåa. Att formgivarna gång efter gång sätter hakkors på omslaget till romaner eller fackböcker om andra världskriget beror naturligtvis inte på några hemliga sympatier, utan bara på att det är en grafiskt effektiv symbol. Och när nazisterna valde hakkorset till symbol för sitt parti var det för att … tja, för att de var ute efter en helt annan sorts grafisk effektivitet, förstås. Men nu får det vara nog. Ser jag ännu ett bok- eller tidskriftsomslag med Hitler, hakkors och gamla nazister startar jag min Spitfire.
Publicerad i GP 9 februari 2012
Årets omslagspojke 1939 och varje år. En av den brittiske satirtecknaren David Lows många hitlerteckningar.
0 kommentarer
Inga kommentarer
Kommentera