Ingen surfar på nätet längre, skriver Evgeny Morozov i New York Times. Det nya kommersiella internet som växer fram, behärskat av ett fåtal stora företag (Google, Facebook, the usual suspects), är inte en plats som lämpar sig för den sortens oplanerade upptäckande. Nätet håller på att bli en galleria med ett fåtal välkända butikskedjor.
Vilket slags internet kommer det att ge oss? Morozov igen, denna gång i Slate:
As the age-old battle between citizens and consumers moves online, it becomes possible to make out the contours of an Internet optimized for consumption. This Internet is fully transparent (e.g., all of our activities are observed, recorded, and analyzed with a view of predicting our future behavior), highly efficient (e.g., everything is organized and stored for us; all of it is findable within seconds), and extremely reliable (everything is interconnected but backed-up; cybercrime disappears along with pseudonyms). It is also stifling, boring, and intolerable. A paradise for consumers, this Internet is also a hell for citizens.
3 kommentarer
1 Anders Bersten | 13 februari 2012, 09:12
Morozovs analys är spot-on och hans bok ”The Net Delusion” borde läsas av alla. Här återges huvuddragen stiligt och på ett intresseväckande sätt som animation på RSA: http://comment.rsablogs.org.uk/2011/03/17/rsa-animate-internet-society-empowering-censoring-citizen/
2 Gabrielle Björnstrand | 13 februari 2012, 18:22
”borde läsas av alla” är nästan den mest avtändande rekommendation jag vet.
Men du har säkert rätt ändå ; ?
3 Anders Bersten | 15 februari 2012, 08:29
Du har rätt (rodnar). Explicita uppmaningar måste förpackas bättre om man ska använda sådana. Funderar på om ”Läs den inte!” är lika avtändande i all sin bredbenta majorsövertygelse?
Kommentera